Kirjoittamisesta (osa 2 luku 1)
Osa 2: Juonen ja hahmojen luominen
Juoni ja juonen kuljetus
Viimeksi käsittelimme juonen
suunnittelua. Mutta millainen on hyvä juoni? Sitä on mahdoton määritellä.
Lyhyissä novelleissa ei välttämättä edes ole selkeää juonta. Niissä tärkeämmäksi
voi kohota hahmot tai kuvailu tai tunnelma noin yleensä. Jotkin novellit voivat
esittää vain yksittäisen kohtauksen pidemmästä tarinasta, jolloin juoni jää
vaillinaiseksi tai katkeaa aivan keskeltä.
Mitä pidempi tarina on, sitä suurempi
merkitys on juonella. Pelkän tunnelman vuoksi luotua tekstiä on pidemmän päälle
raskas lukea; siksi se sopiikin parhaiten lyhyisiin novelleihin. Pitkältä
tarinalta lukija yleensä odottaa ja vaatii hieman enemmän. Silloin tarinassa
pitäisi olla jäntevä juoni, joka kiskoo tarinaa eteenpäin. Tekstillä täytyy
olla tavallaan punainen lanka, joka toimii sen selkärankana.
Juonen tärkeänä voimavarana toimivat
tarinan hahmot. Hahmojen ajatukset, tunteet ja teot pitävät juonta kasassa ja
kiskovat sitä eteenpäin. Hahmot ottavat osaa tapahtumiin, pohtivat niitä
jälkeenpäin ja myös miettivät niiden aiheuttamia seuraamuksia. Juonenkäänteet
muuttavat hahmoja jollain tapaa ja vaikuttavat niin tarinan kulkuun. Tällöin
myös lukija pääsee elämään tarinan tapahtumia ja hänellä on jatkuvasti
sellainen olo, että tarina etenee ja on kehittymässä koko ajan johonkin
suuntaan. Jos juoni ei toimi tai se on epäselvä tai se hukkuu sivujuonien
joukkoon, lukija voi turhautua, kun tarina ei vaikuta etenevän minnekään.
Juonenkäänteet
Pitkä tarina ilman juonenkäänteitä
muuttuu tylsäksi. Juonenkäänne tarkoittaa sellaista tapahtumaa tarinassa, joka
vaikuttaa jollakin merkittävällä tavalla juoneen tai hahmoihin. Se voi olla
vaikka yllättävä paljastus hahmon menneisyydestä, tärkeä tapahtuma tai vaikka
hahmon kuolema. Erilaisia juonenkäänteitä on niin paljon kuin vain ihminen
jaksaa keksiä.
Vaikka juonenkäänteiden pitäisikin
olla yllättäviä, ne eivät silti saa olla epäuskottavia. Juonenkäänteet eivät
saa tulla lukijalle liian puun takaa. Shakespearelaisen nyrkkisäännön mukaan
murha-ase pitää esitellä ensimmäisessä näytöksessä, jos joku murhataan toisessa
näytöksessä. Juonenkäänteitäkin siis pitäisi hieman alustaa, jotta lukijalle ei
tulisi liian epärealistinen olo juonenkäänteen tapahtuessa. Hyvä juonenkäänne
istuu tarinaan; se ei ole ’deus ex machina’ -tyylinen käännekohta. Deus ex
machina tarkoittaa kirjaimellisesti ’jumala koneesta’ ja viittaa antiikin
Kreikassa näytelmissä käytettyyn loppuratkaisuun, jossa jumalaksi pukeutunut
näyttelijä laskettiin alas setvimään lavalla olevat ihmissuhdesotkut – tämä oli
siis hyvin mekaaninen ja tylsä tapa saattaa tarinan juonikoukerot päätökseensä
ja yleensä sitä käytettiin silloin, kun kertomus oli joutunut täysin
umpikujaan.
Sivujuonet
Sivujuoni on pääjuoneen löyhästi tai
ei lainkaan sidoksissa oleva juonikuvio. Sivujuoni ei siis vie tarinan
pääjuonta eteenpäin, vaan voi esim. toimia hahmojen esittelijänä, tai näiden
luonteiden tai persoonien kehittäjänä. Joskus sivujuonet kiinnittyvät
pääjuoneen hyvinkin tiukasti ja niitä on siksi vaikea erottaa omaksi
sivujuonekseen. Yleensä kuitenkin sivujuoni on sellainen, jonka voisi jättää
pois varsinaisesta tarinasta ilman, että tarina siitä huomattavasti muuttuisi.
Sivujuoni voi olla hyödyllinen, kun
tarinassa esitellään uusi hahmo tai entisiä hahmoja syvennetään. Toisaalta jos
tarinassa on liian paljon sivujuonia, voi itse pääjuoni jäädä näiden jalkoihin
tai hukkua kokonaan. Jos tarina koostuu vain loputtomasta määrästä sivujuonia,
jotka seuraavat toisiaan ilman, että tarinassa olisi mitään yhtä yhtenäistä
punaista lankaa, tarina muuttuu helposti vain irrallisiksi kohtauksiksi.
Tällaista tarinaa on pidemmän päälle puuduttava lukea.
Kaikissa tarinoissa sivujuonia ei ole
ja aina ne eivät ole edes välttämättömiä. Jos johonkin kohtaan tuntuu sopivan
sivujuoni, kirjoita sellainen ihmeessä, mutta älä koeta tehdä sellaisia
väkisin. Väen vängällä kirjoitettu sivujuoni voi helposti tuntua teennäiseltä
tai turhauttavalta. Huonosti tehty sivujuoni on vain turha rasite tarinassa.
Juoniaukot
Parhaimpaankin tarinaan voi jäädä
juoniaukkoja. Mitä pidempi tarina on, sitä todennäköisemmin aukkoja jää, sillä
kaikkea ei vain voi ennakoida etukäteen. Jos olet kuitenkin suunnitellut
tarinan huolella ennen kuin olet alkanut kirjoittaa, aukot yleensä jäävät niin
pieniksi, että ne pystyy helposti paikkaamaan tai silottelemaan piiloon
tekstissä. Juuri siksi huolellinen suunnittelu on tärkeää!
Jos kuitenkin juoniaukko on jäänyt ja
se on suuri, älä panikoi. Jätä teksti hetkeksi hautumaan, älä tuhoa sitä. Anna
sen muhia. Myöhemmin saatat keksiä hyvän keinon kiertää aukon tavalla tai
toisella. Jos näin ei käy, voi silti vanhan tarinan pohjaa käyttää jonkin uuden
tekstin lähdemateriaalina. Hyvin muokattuna siitä voi tulla vaikka kuinka
loistava kirjoitus. Siksi mitään tekstejä ei saisi koskaan poistaa tai tuhota.
Kommentit
Lähetä kommentti