Kirjoittamisesta (osa 3 luvut 1-2)
Osa 3: Kertoja, näkökulma ja kuvailu
Kertoja
Kertojatyypit
Kertojatyyppejä on kaksi:
kaikkitietävä kertoja ja minä -kertoja. Kaikkitietävällä kertojalla tarinaa
kerrotaan ulkopuolisen näkökulmasta; kertoja kuitenkin on tietoinen kaikista
tapahtumista (siitä nimitys ”kaikkitietävä”). Minä -kertojalla taas kertojana
toimii tarinan päähenkilö.
Esimerkki kaikkitietävästä
kertojasta:
Lämpöinen tuulenhenkäys ja pitkät
heinät löivät Emilian nilkkoja, kun hän kulki omenapuita kohti. Jalkoja
kutitteli niin, että oli vaikea olla nauramatta. Tyttö ojensi kättään ja hänen
perässään kulkeva poika tarttui siihen; lämpöisenä, todellisena. Emilia katsoi
häneen hymyillen olkansa yli. Poika oli juuri niin komea kuin hän muistikin.
Ruskeat, pörröiset hiukset, jotka laskeutuivat alas otsalle ja korvien päälle
kihararyöppyinä. Kirkkaan siniset silmät, joissa tuikki aina tuo sana
poikamaisen kujeileva ilme. Hän hymyili Emilialle ja tuo ele sai tytön sydämen
heti sykkimään kiivaammin.
Esimerkki minä -kertojasta:
Lämpöinen tuulenhenkäys ja pitkät
heinät löivät nilkkojani, kun kuljin omenapuiden luo. Nilkkojani kutitteli
niin, että oli vaikea olla nauramatta. Ojensin kättäni ja hän tarttui siihen,
lämpöisenä, todellisena. Katsoin poikaan olkani yli. Tämä oli juuri niin komea
kuin muistinkin. Ruskeat, pörröiset hiukset, jotka laskeutuivat alas otsalle ja
korvien päälle kihararyöppyinä. Kirkkaan siniset silmät, joissa tuikki aina tuo
sana poikamaisen kujeileva ilme. Hän hymyili minulle ja tuo ele sai sydämeni
heti sykkimään kiivaammin.
Kertojatyypin valinta on aivan omasta
mausta kiinni. Kumpaakin tyyliä kannattaa kuitenkin kokeilla ainakin kerran;
varsinkin jos vasta harjoittelet kirjoittamista ja haet omaa tyyliäsi. Eri
tarinoihin myös eri kertojatyypit sopivat eri tavalla, joten voi olla hyväksi
osata kirjoittaa kummallakin tyylillä.
Kertojatyypeissä on muutamia eroja.
Kaikkitietävällä, ulkopuolisella kertojalla on helpompi irtautua hahmon
näkökulmasta. Minä -kertojalla näkökulman vaihtaminen on hankalampaa, sillä
näkökulma pysyttelee aika tarkkaan päähenkilö/kertojan silmien takana. Kun minä
-kertojalla irtaudutaan kertojan näkökulmasta, joudutaan tavallaan kertomaan
asioita, joita kertoja ei ole ollut näkemässä. Kaikkitietävä kertoja näkee
kaiken, jolloin tätä ongelmaa ei ole. Jos siis tarinassasi on useita päähenkilöitä,
joiden välillä haluat vaihdella näkökulmaa, ulkoinen kertoja voi olla parempi
vaihtoehto. Tällöin näkökulmanvaihdoksista tulee selkeitä ja helposti tekstistä
erottuvia.
Minä -kertoja on myös siitä
erilainen, että se ei ole kaikkitietävä. Minä -kertojalla on aina hahmonsa
näkökulma ja asenteet, samoin kertojan tiedot voivat olla vääriä tai
vanhentuneita. Minä -kertoja ei myöskään tunne kaikkien hahmojen päänsisäisiä
ajatuksia. Minä -kertoja on siis tavallaan ”epäluotettavampi” kuin
kaikkitietävä kertoja. Tämä on kuitenkin yleensä pieni ongelma, sillä
ulkopuolisellakin kertojalla kirjoittaessa tekstissä on aina jonkinlainen
näkökulma. Jos näkökulmaa ei juurikaan ole, teksti saattaa muuttua turhan
asiakirjamaiseksi; siitä tulee tavallaan lehtiteksti. Tämä voi vaikeuttaa
tarinaan samaistumista. Näkökulmasta lisää hieman myöhemmin.
Lukijan suora puhuttelu
Joskus tekstissä (lähinnä novelleissa
tai lyhemmissä proosateksteissä) voidaan käyttää tehokeinona myös lukijan
suoraa puhuttelua tai ns. sinuttelua. Joskus sinuteltava kohde löytyy tekstistä
sisältä, joskus sinuttelun kohteena voi olla itse lukija. Näistä ensimmäinen
vaihtoehto toimii – varsinkin novelleissa ja runoissa – melko hyvänä
tehokeinona, kun käytetään minä -kertojaa. Ulkoisella kertojalla sinuttelua ei
oikein voi käyttää samalla tavalla.
Lukijan puhuttelu on kuitenkin
jotakin, jota kannattaa välttää. Tätä näkee joskus kaunokirjallisissa
teoksissa, kuten vaikka C. S. Lewisin Narnia
-sarjassa, mutta en silti suosittele sen käyttöä. Lukijan suora puhuttelu
nimittäin rikkoo välittömästi tarinan luoman illuusion. Se saa lukijan
muistamaan, että kyseessä on vain tarina, jota on kertomassa kertojaääni.
Näkökulma
Mikä on näkökulma?
Näkökulma on eri asia kuin
kertojatyyppi. Kertojatyypit käytiin jo aiemmin ja niitä on kaksi: minä
-kertoja ja ulkoinen kaikkitietävä kertoja. Kumpaa vain kertojatyyppiä
käytätkin, tekstistäsi silti löytyy näkökulma. Jos näkökulmaa koetetaan
peitellä mahdollisimman paljon, kyseessä on lehtiteksti. On merkittävää
huomata, että silti lehtitekstistäkin löytyy aina näkökulma! Näkökulmasta ei
siis koskaan voi päästä täysin eroon.
Mitä näkökulma sitten oikeastaan
tarkoittaa? Kaikki tekstit ovat jollain tapaa värittyneitä. Ne on kerrottu
yhden ihmisen ajatusmaailmasta, joten tekstiin vaikuttaa tämän yksilön
persoonallisuus, asenne, moraali, ennakkoluulot, menneisyys, ajatukset ja
tunteet, samoin kuin kulttuuriset tekijät, normit, etiikka, yleiset tavat ja
niin edelleen. Vaikka tekstistä koettaisi kirjoittaa kuinka neutraalia tahansa,
näkökulmalta ei voi välttyä. Jokainen länsimaissa kirjoitettu teksti on
peräisin länsimaisesta ajatusmaailmasta ja esimerkiksi Aasian kulttuurissa
samasta tekstistä voisi moni ihminen närkästyä – vaikka kyseessä olisi miten
neutraalisti kirjoitettu teksti! Tätä on näkökulma.
Kaunokirjallisuudessa näkökulma on
yleensä aina jonkun hahmon silmien takana. Jos näkökulma pysyttelee melko
kaukana hahmoista ja on neutraali, lukijan voi olla vaikeampi samaistua
hahmoihin tai imeytyä tarinaan sisään. Kun taas näkökulma on hyvin liki hahmoja
– voidaan kuvitella tavallaan kamera, joka kuvaa tapahtumia hahmon niskan takaa
– lukijan on helpompi päästä hahmojen pään sisään. Hän samaistuu hahmon
tunteisiin ja ajatuksiin, ja niin pääsee kokemaan hahmon surut ja onnen hetket
paljon tiiviimmin ja intensiivisemmin. Samoin lukija oppii myös välittämään
hahmoista ja niin on paljon kiinnostuneempi tämän kohtalosta.
On omasta tyylistäsi ja
mieltymyksistäsi kiinni, kuinka liki hahmojasi haluat pitää näkökulman. Kun
näkökulma on etäisempi, kertojaääni voi kommentoida tasaisemmin kummankin
hahmon ajatuksia ja tunteita. Toisaalta tällöin tarinan jännitys saattaa
laskea, kun kaikki asiat ovat selvillä lukijalle. Joissain tarinatyypeissä
etäinen näkökulma saattaa toimia paremmin kuin toisissa. Kokeile ja käytä omaa
harkintaasi.
Ajatukset ja tunteet
Edellisessä kappaleessa kerrottiin
hahmojen luomisesta ja sen tärkeydestä. Jos olet suunnitellut hahmosi
perusteellisesti ennen kirjoittamiseen ryhtymistä, se helpottaa myös näkökulman
saamiseen tarinaan. Näkökulma on yleensä päähenkilön ts. protagonistin silmien
takana. Jos protagonisteja on useampia, näkökulmaa voi vaihdella näiden
hahmojen välillä. Näkökulman vaihtamisesta puhutaan lisää myöhemmin.
Näkökulma ilmenee tekstistä monista
pienistä asioista. Selkeimpiä näistä on hahmojen ajatukset ja tunteet. Jos
haluat, että näkökulma erottuu selkeästi tekstistä, tarinassa kannattaa kertoa
vain yhden ihmisen ajatuksia ja tunteita kerralla. Jos kerrotaan toisen ihmisen
ajatuksia, voi lukijalle tulla sellainen olo, että päähenkilö kuulee tämän
ajatukset.
Esimerkki:
Tässä katkelmassa päähenkilö, Greta,
keskustelee sivuhahmon, Lucienin, kanssa. Koska näkökulma on päähenkilön
silmien takana, dialogin lomassa kuvaillaan vain päähenkilön ajatuksia ja
tuntemuksia. Sivuhahmon ajatukset ja tunteet tulevat ilmi epäsuorasti
ilmeitten, eleiden ja sanojen takaa.
”Niin”, Lucien sanoi ja sitten
pysähtyi miettimään. ”Itse asiassa… Minulla on jostakin syystä sellainen
mielikuva, että hän käytti tuota sormusta tai jotakin hyvin samanlaista. Se
taisi olla oikean käden keskisormessa.”
Greta painoi kätensä suunsa päälle. ”Isännän vanha sormus… Isännän…” hän
mumisi hiljaa ulos. Ajatuksissaan hän kiljui: Ei. Ei voi olla totta. Ei! Hänhän
vain valehtelee! Se on hänen sormuksensa. Hän ei vain muista sitä… Aivan niin,
Isäntä varmaan varasti sen häneltä!Lucien tulkitsi Gretan muminat aivan väärin. ”Jos se haittaa, voin hankkia uuden. Paremman! Oikeasta hopeasta tehdyn tai kultaisen… Mitä vain haluat.”
”Ei, ei…” Greta henkäisi ja laski kätensä nopeasti Lucienin käden päälle. ”Pidän tästä, se on oikein kaunis. Ei se haittaa kenen vanha se on… Ja muutenkin tuntuisi turhalta ostaa hieno sormus pelkän valekihlauksen vuoksi.”
Lucienin ilme näytti kovettuvan hieman viimeisen lauseen myötä. Sulkeutuvan. ”Niin”, hän lausui jäykästi. ”Valekihlauksen.” Lucien näytti puristavan hampaansa yhteen pariin kertaan, kuin pureskellen tämän viimeisen sanan suussaan hienoksi pölyksi. ”En sitten häiritse sinua enempää. Jatka uniasi. Minä taidan tästä…”
Ja sitten Lucien nousi ja pakeni äkkiä huoneesta.
Tässä kyseisessä katkelmassa on
kerrottu paljon päähenkilön ajatuksia suoraan, ts. suorana tajunnanvirtana.
Ajatuksia voi kirjoittaa tekstiin myös epäsuorasti, esim. ”Greta ajatteli,
miten omituista tämä kaikki oikeastaan oli.” Suoraan kirjoitettuna tämän saman
kohdan voisi ilmaista näin: ”Miten omituista tämä kaikki onkaan, Greta
ajatteli.” Nämä ovat kumpikin aivan käyttökelpoisia tapoja kertoa hahmon
ajatuksia ja niitä kannattaa käyttää hieman sekaisin, jotta tekstiin tulisi
sopivasti vaihtelua. Jos käyttää liikaa suoraa tai epäsuoraa tapaa, voi teksti
muuttua monotoniseksi.
Oikea näkökulma oikeaan hahmoon
Ajatusten ja tunteiden lisäksi
näkökulma näkyy myös monista pienistä asioista, kuten siitä miten päähenkilö
ajattelee tai puhuu, onko hänellä jonkinlainen aksentti tai puhuuko hän
murteellisesti, miten hän käyttäytyy ja niin edelleen. Näkökulma on
kokonaisvaltainen asia. Jopa niinkin pieni asia kuin välimerkkien käyttö voi
vaikuttaa näkökulmaan. Joku railakkaampi hahmo voi esimerkiksi käyttää paljon
huuto- ja kysymysmerkkejä, kun taas toisen hahmon näkökulmasta kerrottuna
tekstissä on näitä välimerkkejä paljon hillitymmin. Kaikki tällaiset pienet
asiat yhteen laitettuna luovat vaikutelman näkökulmasta.
Se, millaiseksi näkökulma muotoutuu,
riippuu hahmon persoonasta. Juuri siksi hahmojen suunnittelu on tärkeää. Vaikka
et suunnittelisikaan niinkään paperille hahmojasi, niitä kannattaa miettiä ja
pohtia omassa mielessään ennen kirjoittamista ja sen aikana. Mieti ainakin
sitä, millainen hahmon persoona on ja miten tämä persoona näkyy hänestä
ulospäin. Onko hän iloinen vai melankolinen? Onko hän sisään- vai ulospäin
suuntautunut? Onko hän hiljainen vai äänekäs? Apuna voit vaikka koettaa miettiä
koulukavereitasi tai ystäviäsi. Miten todellisten ihmisten persoonallisuus
näkyy eleitten, ilmeitten, sanojen ja tekojen kautta? Miten he käyttäytyvät eri
tilanteissa?
Kun hahmo on hyvin luotu, näkökulma
tulee melkein kuin itsestään. Kirjailijalla täytyy vain olla riittävästi
samaistumisen kykyä sekä mielikuvitusta. Kohtauksia kirjoittaessa pitää
todellakin eläytyä hahmon tunteisiin ja ajatusmaailmaan – vaikka hahmon
persoonallisuus olisikin hyvin erilainen tai vieras. Tässä auttavat kaikki
samat asiat kuin hahmoja luodessakin, esim. joitakuita voi helpottaa
roolipelaaminen, kun harjoittelee eläytymistä.
Näkökulman vaihtaminen
Näkökulman ei tarvitse olla
iskostunut vain yhteen henkilöön, vaan sitä voi tarvittaessa vaihdella. Tässä
on kuitenkin tärkeää ottaa huomioon se, onko näkökulman vaihtamisesta mitään
hyötyä. Tuoko se jotakin uutta tarinaan? Onko se välttämätön? Jääkö lukijalta
saamatta jotakin tärkeää tietoa, jos kuvakulmaa ei vaihda välillä? Vain jos
kuvakulman vaihtamisesta on jotakin selkeää hyötyä, sitä kannattaa käyttää.
Turhat kuvakulman vaihdokset vain häiritsevät lukukokemusta.
Kuvakulman vaihdoksia ei kannata
tehdä liian taajaan; myös tämä on sekoittavaa. Hyvä pituus kuvakulman
vaihdokselle riippuu tekstin ja kappaleiden pituudesta, mutta sen kuitenkin
kannattaisi olla ainakin yksi tai kaksi kokonaista kohtausta. Kohtauksella
tarkoitan siis samassa paikassa ja ajassa tapahtuvaa hetkeä. Liian pitkää
vaihdoksesta ei oikeastaan voi tehdä, mutta tässäkin kannattaa käyttää omaa
järkeään ja harkintaa.
Kolmas asia: vältä väliotsikoiden
käyttöä kuvakulman vaihdosta tehdessäsi. Ulkoisella kertojalla väliotsikoita ei
saisi olla lainkaan; kuvakulman vaihdos tulee kyllä ilmi tekstistä
itsestäänkin. Minä -kertojalla kirjoittaessa olisi myös suotavaa välttää
väliotsikoiden käyttöä. Sulavimmin tämä käy niin, että vaihdoksen tapahtuessa
vaihtaa hetkellisesti myös kertojaa kaikkitietävään kertojaan. Näin pystyy
kuvailemaan tapahtumia, joissa minä -kertoja ei ole itse fyysisesti läsnä. Jos
kuitenkin välttämättä haluat kirjoittaa kahdella eri hahmolla ja käyttää
kummallakin minä -kertojaa, kannattaa vaihdokset sijoittaa siihen, missä luku
vaihtuu, esim. joka toinen luku aina yhden henkilön näkökulmasta. Tässä
kuitenkin kannattaa miettiä jälleen vaihdosten mielekkyyttä. Onko vaihdokset
todellakin tarpeellisia vai voisiko tekstin kirjoittaa vain yhden henkilön
näkökulmasta?
Joskus näkökulman vaihtaminen voi
jopa tehdä tekstille hallaa. Yleensä näkökulma pysyy melko tarkkaan
protagonistin (tai protagonistien) niskan takana. Näin lukija pystyy
samaistumaan tämän tilanteeseen ja elää protagonistin mukana tarinaa. Jos
sitten kirjoittaja äkisti vaihtaa näkökulmaa, tämä sidos protagonistiin katkeaa
väliaikaisesti. Lukija saa sellaista tietoa, jota protagonistilla itsellään ei
ole ja näin samaistumisen tiiviys heikkenee hieman. Tämä pätee siis sellaisiin
teksteihin, joissa on vain yksi protagonisti. Jos protagonisteja on useampia,
näkökulman vaihtaminen voi olla lähes välttämätöntä, jotta tarina pitäisi
mielekkyytensä. Kuitenkin lukijalle ei koskaan saisi antaa sellaista tietoa,
jolla hän ei tee mitään. Joskus epätietoisuus ja aukkojen jättäminen tekstiin
tekee vain hyvää. Tämä pätee varsinkin kauhu- ja jännityskirjallisuudessa,
mutta myös kaikissa muissa tyylilajeissa.
On pakko tulla kommentoimaan tätä tekstiä, koska eräät väitteistäsi eivät kerta kaikkiaan pidä paikkaansa. Jos kirjoittaa opasta jostakin aiheesta, olisi aiheeseen syytä perehtyä syvällisesti - sanon tämän kaikella kunnioituksella, toivottavasti et pahastu.
VastaaPoista"Kertojatyyppejä on kaksi: kaikkitietävä kertoja ja minä -kertoja. Kaikkitietävällä kertojalla tarinaa kerrotaan ulkopuolisen näkökulmasta; kertoja kuitenkin on tietoinen kaikista tapahtumista (siitä nimitys ”kaikkitietävä”). Minä -kertojalla taas kertojana toimii tarinan päähenkilö."
Kertojatyyppejä ei todellakaan ole vain kahta, vaan niitä on lukuisia muitakin. Nuo kaksi mainitsemaasi ovat vain tutuimpia. Ulkopuolisuus tarinan kannalta ei ole kaikkitietävän kertojan merkki, koska itse tekstissä voi yksittäinen henkilöhahmokin toimia sisäkkäistä tarinaa toisella henkilöhahmolle ja siten toimia kertojana, jolloin toinen henkilöhahmo on tuolle tarinalle ulkopuolinen muttei missään nimessä kaikkitietävä.
Minäkertojakaan ei suoraan tarkoita tarinan päähenkilöä. On romaaneita, joissa on useita eri kertojia, jotka kaikki ovat minäkertojia mutta kaikki eivät ole päähenkilöitä. Ja on myös romaaneita, esim. Henry Jamesin Turn of the Screw, jossa yksi minäkertoja kertoo kehyskertomuksen, mutta varsinainen "tarina" on toisen minäkertojan kertoma.
Kaikkitietävä kertoja ei suinkaan aina ole tietoinen kaikista tarinan tapahtumista tai niiden syistä, se on "kaikkitietävä" ainoastaan siinä merkityksessä, että sillä ei ole sellaisia tiedonsaamisen rajoituksia kuin mitä henkilöhahmoilla on. Esimerkiksi kaikkitietävän kertojan ei tarvitse olla läsnä keskustelussa tai salakuunnella tietääkseen, mitä henkilöt sanovat.
Tärkein kertojatyyppi, jonka jätät mainitsematta, on kaikkitietävän ja minäkertojan välimuoto. Sellainen kertoja seuraa tiiviisti henkilön näkökulmaa, mutta ulkopuolelta. Se tietää vain sen, minkä henkilöhahmokin tietää, eli ei esimerkiksi voi mennä muiden henkilöhahmojen pään sisälle ja kuvailla heidän ajatuksiaan, mutta sen näkökulma on toinen kuin seuraamansa henkilöhahmon eli sillä voi esimerkiksi olla eri mielipiteet asioista.
Ja tuo ylläoleva siis vain yhteen ongelmakohtaan tarttuakseni.
VastaaPoistaKiitos syvällisestä ja pitkästä kommentista! :)
PoistaTietenkään en pahastu kritiikistä, varsinkin kun kyseessä on näin hyvin perusteltua kritiikkiä! On aina ihana oppia uutta, kun niistä perusäidinkielentunneista alkaa olla jo kertynyt aikaa. Tuli ihan sellainen olo, että pitääkin jossain vaiheessa tutustua tähänkin aiheeseen syvällisemmin ja tehdä pientä tiedonhakua kirjastossa.
Kuulostaa siltä, että tiedät mistä puhut, joten en ala nipottaa yhtään vastaan. Olet luultavasti enemmän oikeassa kuin minä. Mutta hyvä tietää tämäkin! Kun teen joskus oppaastani päivitetyn version, korjaan nämäkin virheet.
Kiitos kommentistasi!
Ulkopuolisuus tarinan kannalta ei ole kaikkitietävän kertojan merkki, koska itse tekstissä voi yksittäinen henkilöhahmokin toimia sisäkkäistä tarinaa toisella henkilöhahmolle ja siten toimia kertojana, jolloin toinen henkilöhahmo on tuolle tarinalle ulkopuolinen muttei missään nimessä kaikkitietävä.Saisinko tähän jonkun esimerkin t?
VastaaPoistaKyllä, tämä on ihan totta. Kiitos kommentistasi! Olen korjannut tämän ja useita muita asiavirheitä tämän kirjoittamisoppaan word-versioon, jota jaan mielelläni pyydettäessä. Tarkoituksena on joku kaunis päivä päivittää tämä korjattu versio myös tänne blogin puolelle, mutta siihen en valitettavasti ole löytänyt vielä aikaa.
PoistaHei! Kiitos tästä tietopaketista sekä blogisi muistakin osuuksista, niistä on ollut itselleni paljon hyötyä! :) Olen jo jonkin aikaa halunnut kirjoittaa pidempää tarinaa minä- kertojan näkökulmasta (preesensissä), mutta olen miettinyt sitä, kuinka paljon kuvailua ja kerrontaa tähän näkökulmaan sopii. Tai onko se epäuskottavaa ja epäluontevaa, jos päähenkilö kuvailee melko tarkasti ympäristöään sekä omaa käytöstään vaikkapa vuoropuheluiden aikana? Rikkooko tällainen kuvailu tilanteen aitouden sekä henkilön läsnäolon sen aikana? Toivon mukaan tästä selityksestä sai edes hiukan selvää. :D Olisi mukavaa saada mielipiteitä asiaan liittyen! :)
VastaaPoistaKiitos, ja mukavaa että blogistani on ollut hyötyä! :) Tuohon kuvailun määrään on vaikea sanoa mitään. On niin henkilökohtaisesta millaisesta kuvailusta pitää ja kuinka paljon sitä pitäisi olla. Se on ihan omista mieltymyksistä kiinni! En osaa nyt antaa oikein muuta neuvoa kuin, että kannattaa antaa tekstiä jo kirjoitusvaiheessa jollekin toiselle ihmiselle luettavaksi ja pyytää mielipidettä. Jos vain voit, kannattaa hankkia kommentteja useilta lukijoilta. Näin saat parhaiten tuntumaa siihen, millaista kuvailua kannattaa kirjoittaa ja mikä sopii tyyliisi parhaiten.
PoistaHei, kiitos paljon vastauksestasi! :) Hyvä tietää, ettei tähän asiaan liity mitään sen kummempia sääntöjä tai tyylejä, joita kannattaisi noudattaa, vaan että omat mieltymykset ratkaisevat. Pitää varmaankin hiukan rohkaistua ja antaa myös muiden lukea omaa tekstiä, mutta eiköhän se siitä vähitellen. :) Mukavaa kevään ja kesän aikaa! 🌸
Poista