Kirjoittamisesta (osa 2 luku 2)
Osa 2: Juonen ja hahmojen luominen
Hahmojen luominen
Hahmot kannattaa suunnitella hyvin jo
etukäteen. Aivan kaikkea hahmoista ei tarvitse tietää, mutta kaikki perusasiat
on hyvä tuntea: hahmon tausta, persoonallisuus, mitkä asiat vaikuttavat hahmon
persoonallisuuteen ja niin edelleen. Näiden suunnittelussa kirjoittajalla
täytyy olla mielikuvitusta, eläytymisen taitoa ja ihmistajua. Ihmistajulla
tarkoitan nyt psykologista silmää; ymmärrystä siitä, miten ihmiset käyttäytyvät
tietyissä tilanteissa ja mitkä asiat vaikuttavat ihmisen persoonan
kehittymiseen. Tämä ei ole niin vaikeaa kuin miltä se kuulostaa; kaikilla
ihmisistä on synnynnäinen taju näille asioille – joillakin hieman heikompi,
joillakin hyvin vahva. Eläytymisen kyky eli empatia kehittyy elämän myötä ja
sitä pystyy myös itse kehittämään paremmaksi.
Lyhyesti persoonallisuuden
kehittymisestä: Carl Jungin mukaan ihmisen persoonallisuuteen vaikuttaa eniten
yksilön varhaislapsuus kotona ja sitten toisaalta ensimmäiset kouluvuodet.
Näiden lisäksi jokaisella yksilöllä on tietysti synnynnäisiä piirteitä, mutta
pääasiassa persoonallisuus on ulkoisten tekijöiden tuotosta.
Jos siis tunnettaisiin yksilön
luonne, siitä pystyttäisiin arvioimaan karkeasti tämän lapsuutta ja ensimmäisiä
kouluvuosia; onko hän perheen ainoa lapsi, keskimmäinen lapsi, kuopus vai
esikoinen? Kiusattiinko häntä koulussa vai ei ja niin edelleen. Samoin
toisinpäin; jos tunnetaan nämä taustatekijät, niistä pystyy arvioimaan
pääpiirteittäin ihmisen luonnetta.
Hahmojen luomisessa nämä asiat
kannattaa pitää mielessä; niin hahmon luonteesta tulee uskottava ja loogiselta
kuulostava. Hahmon tausta on hyvin tärkeä. Kun suunnittelee hahmoa, kannattaa
miettiä jonkin verran hahmon menneisyyden merkittävimpiä tapahtumia ja sen
jälkeen miettiä, miten ne vaikuttavat hahmon luonteeseen, persoonaan,
käyttäytymiseen ja niin edelleen. Esim. lapsuudessa kiusattu ihminen on yleensä
vanhempanakin vielä hiljainen, sisäänpäin kääntynyt ja huonon itsetunnon omaava
ihminen.
Toisinaan hahmojen luomisessa voi
käyttää apuna oikeita ihmisiä. Voit ottaa vaikutteita hahmojesi luonteisiin
ystäviltäsi, perheenjäseniltäsi, koulutovereilta ja niin edelleen. Näiltä
kaikilta voit lainata esim. ulkonäön yksityiskohtia tai luonteenpiirteitä
tarinasi hahmoille. Älä kuitenkaan tee lainausta liian räikeästi, ettet
loukkaisi tuttujasi. Esimerkiksi nimet tulisi aina vaihtaa. Oikeiden ihmisten
luonteiden hyödyntäminen on helppo ja nopea tapa luoda uskottavia, elävän
tuntuisia hahmoja.
Miten saada luonne paperille?
Yleensä hahmon suunnitteluvaihe on
kirjoittajalle helppoa. Hahmon tuntee oikein hyvin itse, mutta miten sen saman
kuvan saisi välitettyä lukijalle asti? Tässä kirjoittajalla täytyy olla
mielikuvitusta ja eläytymisen taitoa. Valitettavasti kumpaakaan näistä ei
oikein voi opettaa; niitä joko on tai sitten ei ole. Kuitenkin, kuten jo
aiemmin mainittiin, eläytymisen taito on jotakin sellaista, jota jokaiselta
terveeltä, normaalilta ihmiseltä löytyy edes vähäsen ja siinä taidossa pystyy
kehittämään itseään. Esimerkiksi näytteleminen, ilmaisutaito tai vaikka
roolipelaaminen voivat auttaa tässä asiassa.
Kirjoittaessa täytyy osata eläytyä
sellaisienkin hahmojen rooleihin, jotka eivät omasta itsestä tunnu tutulta tai
välttämättä edes miellyttävältä. Jos kirjoittaja kirjoittaa jatkuvasti omaa
itseään muistuttavia hahmoja, teksti muuttuu monotoniseksi. Joskus irtiotto voi
olla hyvästäkin. Kun joutuu eläytymään hyvin erilaisen ihmisen ajatusmaailmaan
ja tapoihin, sitä oppii ymmärtämään ihmisiä, maailmaa ja omaa itseään paremmin.
Jos kohtauksessa on samaan aikaan
useita eri hahmoja, kannattaa kohtaus käydä läpi pään sisällä jokaisen hahmon
näkökulmasta. Näin varmistat, että jokainen hahmo käyttäytyy, ajattelee ja
puhuu oman luonteensa mukaisesti. Kirjoittaessa kannattaa pohtia ainakin näitä
asioita: millainen luonne tällä hahmolla
on? Miten se vaikuttaa hänen käytökseensä? Miten hän reagoi? Kun tämä hahmo
reagoi näin, miten toinen hahmo reagoi? Silloin jokaisen hahmon luonne
tulee ilmi tämän reaktioista, teoista ja sanoista.
Tarinaa kirjoitetaan yleensä aina
yhden henkilön näkökulmasta; näin ollen muiden hahmojen ajatukset ja tunteet
tulevat ilmi hahmojen reaktioiden kautta. Tämä saattaa tuntua hankalalta, mutta
oikeastaan tunteita ja ajatuksia on hyvin helppo ilmaista myös epäsuorasti.
Näkökulmasta ja kertojasta puhutaan myöhemmin lisää.
Motiivi
Hahmojen luontiin liittyy yhtenä
tärkeänä asiana myös motiivi. Jokaisella hahmolla pitää olla motiivi eli syy
teoilleen. Joskus motiivi voi olla niinkin yksinkertainen kuin selviytymisvaisto;
esim. kirjassa Robinson Crusoe
päähenkilön motiivina on selviytyä autiolla saarella. Joskus motiivi voi olla
hyvinkin monimutkainen ja vaikeasti selvitettävä. Hahmot eivät kuitenkaan saa
tehdä mitään ilman selkeää syytä. Jos syytä teoille ei löydy, koko tarinalta
saattaa pudota pohja; hahmot vain tekevät mitä sattuu ilman sen suurempaa
merkitystä tai järkeä, ja lopulta lukija kyseenalaistaa koko tarinan
mielekkyyden. Hahmojen teoilla pitää olla aina jokin syy taustallaan, samoin
merkitys ja seuraamuksia. Teot aiheuttavat jotakin muutoksia; ehkä hahmon
luonne kehittyy suuntaan tai toiseen, tai teot vaikuttavat jotenkin
ympäristöön.
Tarinaa suunniteltaessa ja myös
kirjoittaessa kannattaa miettiä usein kysymystä ’miksi?’. Miksi hahmo tekee
juuri näin? Miksi hän ei tee noin? Näin saat hahmon motiivit tukevalle pohjalle
jo etukäteen. Motiivien pitäisi tulla ilmi myös tekstistä tavalla tai toisella.
Hyvä tapa on vaikka hahmon ajatusten kautta; näin lukijallekin tulee selville,
miksi hahmo käyttäytyy juuri näin. Mikä vaikuttaa häneen tekojen taustalla?
Motiivit voivat tulla myös ilmi epäsuorasti vaikka dialogin lomasta tai hahmon
omien tekojen ja valintojen kautta.
Protagonisti ja antagonisti
Protagonisti tarkoittaa tarinan
päähenkilöä. Antagonisti on vastaavasti päähenkilön vastustaja. Protagonisti on
se hahmo, jota tarinan juoni seuraa. Joissain tarinoissa voi päähenkilöitä olla
useampia; tällöin heillä on yleensä yhteinen päämäärä. Päähenkilö on tarinassa
keskeisessä asemassa ja eroaa siten sivuhahmoista, joiden roolit voivat jäädä
lyhemmiksi ja vähemmän merkittäviksi. Päähenkilön suunnitteluun tulisi käyttää
enemmän huolta ja aikaa kuin sivuhahmoihin, mutta silti juonen kannalta
tärkeitä sivuhahmoja ei tulisi myöskään täysin unohtaa. Jos sivuhahmot tuntuvat
liian paperisilta, koko tarinan maailman uskottavuus on vaarassa.
Protagonisti ei aina välttämättä ole
tarinan sankari. Hän voi olla myös hyvin epämiellyttävä henkilö, mutta tässä on
aina oma riskinsä. Jos lukija ei pysty samaistumaan lainkaan päähenkilöön, voi
lukeminen muuttua hankalaksi. Jos kirjoitat päähenkilöstäsi epämiellyttävän,
kannattaa kirjoittaa edes jostakin sivuhahmosta miellyttävä hahmo, johon
lukijan olisi helppo samaistua. Samoin päähenkilön luonne voi tarinan edetessä
muuttua miellyttävämmäksi. Tästä tosin ei ole iloa, jos lukija on jo
luovuttanut ensimmäisillä sivuilla.
Toisaalta protagonisti ei saisi olla
myöskään liian täydellinen. Tämä sama sääntö pätee oikeastaan kaikkiin
hahmoihin. Kaikki eivät voi olla kauniita, positiivisia ja suosittuja. Kirjoita
jokaiseen hahmoon myös vikoja. Lukijan on helpompi samaistua epätäydelliseen
hahmoon, sillä eihän todellisuudessakaan kukaan ole täydellinen. Varsinkin
protagonistista kirjoitetaan usein altavastaaja tai hyvin tavallinen
mies/nainen, joka suorastaan tahtomattaan tempautuu mukaan elämänsä
seikkailuun.
Antagonisti on hahmon vastavoima.
Kaikissa tarinoissa ei antagonistia ole; tällöin protagonistin vastavoimana
toimii jokin muu asia, kuten vaikka tapahtumaympäristöstä johtuva seikka, jota
vastaan protagonisti taistelee. Tämä kamppailu on klassisessa tarinassa tarinan
selkäranka; punainen lanka, joka kiskoo juonta eteenpäin. Oikein taitava
kirjoittaja voi tehdä protagonistista itsestään oman vastustajansa.
Aivan kuten protagonisti ei
välttämättä ole tarinan sankari, antagonistikaan ei välttämättä ole tarinan
pahis. Antagonisti on vain vastustaja; hänellä on tarinan päähenkilön kanssa
ristiriidassa olevat päämäärät. Ehkä he tavoittelevat jotakin samaa asiaa tai
he ovat jollain muulla tapaa konfliktissa. Antagonisteja voi myös olla useita,
aivan kuten päähenkilöitä.
Kuten protagonistikin, antagonisti on
tarinan kannalta tärkeässä roolissa ja siksi antagonisti tulisi suunnitella
huolella. Antagonistista ei kannata tehdä liian pahaa tai se voi muuttua
kärjistetyksi tai karikatyyrisen oloiseksi. Jokaisen hahmon tulisi olla
realistisen tuntuinen eli heidän luonteissaan on sekä hyviä että huonoja
piirteitä.
Lyhyt ajattelutehtävä tähän väliin:
mieti mielessäsi viimeaikoina lukemiasi kirjoja ja koeta pohtia, kuka niissä
oli protagonisti? Oliko kirjassa antagonisti vai toimiko päähenkilön
vastavoimana jokin muu asia? Mieti sen jälkeen omia tarinoitasi: ketkä niissä
ovat olleet protagonisteja ja antagonisteja.
Kuten jo aiemmin mainittiin,
jokaisessa tarinassa antagonisti ei ole tarpeen, mutta sellainen löytyy
yllättävän usein kirjoista. Protagonistin ja antagonistin välinen jännite tuo
tarinaan mielenkiintoa, joka pitää tarinan kasassa ja juonen liikkeellä.
Hahmojen nimet
Tämä voi olla usein ongelmana
kirjoittajalla: mistä hahmoille löytyisi hyvät nimet? Tämä ei varmaan lohduta
paljoa, mutta harjoittelu ja kokemus auttavat paljon nimien keksimisessä.
Joskus nimet voivat tulla aivan itsestään hahmon mukana, kun on vasta kehittelemässä
hahmon luonnetta mielessään. Toisaalta myös elämänkokemus auttaa keräämään
mieleen nimipankkia, josta jokaiselle hahmolle löytyy juuri sopiva nimi.
Tämän vinkin kuulin Richard
Morganilta, brittiläiseltä kirjailijalta, kun olin kuuntelemassa hänen
luentoaan: nimiä etsiessä kannattaa etsiä aina jonkun tietyn maalaisia nimiä –
siis suomalaisia tai ruotsalaisia tai brittiläisiä tai vaikka turkkilaisia.
Näin nimiin tulee yhdenmukaisuutta; ne kaikki kuulostavat jollain tapaa
samantyylisiltä, eikä niin, että joku hahmo kuulostaa aivan siltä kuin olisi
maahanmuuttaja. Tietysti jos tarinaasi kuuluu se, että yksi hahmoista tosiaan
on maahanmuuttaja, niin silloin tällä kuuluukin olla erilainen nimi. Muuten ei
kannata sekoittaa erimaalaisia nimiä keskenään.
Toinen pieni vinkki: jos sinulla on
hankaluuksia nimien kanssa, etsi vaikka netistä niitä (netistä löytyy useitakin
nimihakukoneita) tai sitten ala kerätä omaa nimipankkia vaikka johonkin
Word-tiedostoon. Hyviä nimiä voi löytää vaikka elokuvien ja tv-sarjojen
lopputeksteistä, hautausmaalta hautakivistä (varsinkin jos etsit hieman
vanhempia ja eksoottisempia nimiä!) tai vähän sieltä sun täältä. Pidä silmäsi
ja korvasi auki!
Nimistä ei kannata tehdä liian
hankalia. Jos tykkäät kehitellä itse nimiä omasta päästäsi, tee nimistä aina
sellaisia, että osaat lausua ne itse ääneen. Liian monimutkaiset nimet eivät
välttämättä jää niin helposti lukijan mieleen. Nimien valinnassa kannattaa myös
ottaa se huomioon, etteivät ne ole liian samankaltaisia, jotta lukija ei sekoittaisi
niitä toisiinsa. Klassinen esimerkki voisi olla vaikka Tolkienin Taru sormusten
herrasta -kirjojen Sauron ja Saruman, joissa on niin samantyylinen intonaatio*,
että ne nopeasti luettuna menevät sekaisin.
*intonaatio = sävelkulku, sointi,
lausuntatapa
Hahmojen määrä
Hahmojen määrä riippuu paljolti
tekstin tyylistä ja tyypistä, ja myös kirjoittajan omista mieltymyksistä.
Novelleissa on pääsääntöisesti tärkeitä hahmoja ja sivuhahmoja vähemmän kuin
romaanin mittaisessa tarinassa. Poikkeuksiakin on. Oikeastaan sille ei voi
määritellä mitään rajaa miten paljon tai vähän hahmoja tarinassa tulisi olla.
Hahmot eivät kuitenkaan saisi koskaan
olla turhia. Jokaisella hahmolla pitäisi olla jokin tarkoitus juonen kannalta.
Mikään ei ole lukiessa ärsyttävämpää kuin se, kun tarina yhtäkkiä lähtee
seurailemaan jotakin täysin yhdentekevää sivuhahmoa, jolla ei ole juonen
kannalta loppujen lopuksi mitään merkitystä. Jos joku hahmo vaikuttaa jäävän
aivan yhdentekeväksi, jätä se pois tai yhdistä hahmo johonkin toiseen (tai siis
liitä kummankin ajattelemasi hahmon roolit yhteen hahmoon).
Jos hahmoja on paljon, voi olla
hyväksi pitää jonkinlaista aputiedostoa, jossa on lyhyesti ja ytimekkäästi
hahmojen tärkeät tiedot. Esimerkiksi sellainen yksityiskohta kuin silmien väri
voi helposti unohtua kirjoittaessa. Aputiedosto voi olla jotakin niinkin
yksinkertaista kuin ruutupaperi tietokonepöydällä, tai muistio, joka on
tallennettuna samaan kansioon Word-tiedoston kanssa.
Hahmoihin viittaaminen
Ensinkin elävään, ajattelevaan
olentoon ei koskaan viitata sanalla ’tuo’ tai ’se’. ’Tuo’ -sanaa kannattaa
vältellä muutenkin mahdollisimman paljon kaunokirjallisuudessa. ’Se’ -sana voi
joskus toimia, jos käytät puhekieltä, mutta silloinkin kannattaa harkita sitä
tarkkaan. ’Se’ -sanan käyttö henkilöhahmoihin viitatessa voi sekoittaa lukijaa
tarpeettomasti, muutenkin se antaa hahmoista kovin vähättelevän kuvan.
Toiseksi älä käytä ’neiti’ tai
’herra’ -sanoja, joita näkee roolipeleissä ja massatarinoissa. Ne ovat kumpikin
hyvin vanhahtavia ja sopivat lähinnä vuoropuhelujen sisälle, jos kyseessä on
menneeseen aikaan sijoittuva tarina.
Hahmoihin ei kannata viitata liian
monimutkaisilla tavoilla. Mitä vähemmän hahmoja on, sitä vähemmän teksti kaipaa
eri variaatioita hahmojen nimityksistä. Yleensä pelkkä ’hän’, hahmon nimi ja
’tyttö’ tai ’nainen’, tai ’poika’ tai ’mies’ riittää. Kannattaa olla
yhdenmukainen, miten viittaa hahmoihinsa. Näin lukija tottuu viittaustapoihin
ja niin tietää aina kenestä milloinkin puhutaan.
Tuo kohtauksen käyminen kaikkien hahmojen silmin on hyvä tapa niin kauan, kun ei sekoita kertojaääntä liikaa. Jos päähenkilö alkaa kertojavuorollaan selostaa asioita sivuhenkilön tavoin, mennään metsään ja lujaa.
VastaaPoistaJa hahmoa luodessa ei kannata miettiä ensimmäisenä lukijoiden reaktiota. Mieluummin hahmo, josta selkeästi ei pidä, kuin hahmo, joka ei herätä mitään ja jonka unohtaa välittömästi muiden joukkoon. Tunteita herättävät hahmot merkitsevät lukijalle jotain. Itse en ole lukenut montaakaan samaistuttavaa hahmoa. Olen lukenut hahmoja, joiden aisteja voin lainata, mutta joka en koe olevani.
Ja "tyttöä" tai "poikaa" en itse pidä hyvänä viittaustapana kertojaan. Muihin hahmoihin sopii, mutta kertojan silmin on parempi kirjoittaa tyttönä eikä tytöstä. Kertojan persoona ja kerrontatyyli tulee paremmin esiin eikä jää fiilistä kaikkitietävästä kertojasta. Eri asia tietenkin, jos sillä on kirjoittamassa.
Tulin vähän häiriköimään. ;)
Häiriköimään... Hyviä kommenttejahan nuo kaikki ovat! :)
PoistaSe siinä kohtauksen tarkastelemisessa kaikkien hahmojen näkökulmasta on ideana, että juuri jokaisen hahmon oma luonne tulisi esiin. Jos hahmot alkavat muistuttaa liikaa toisiaan, niin silloin kannattaa miettiä, onko hahmoja tullut suunniteltua tarpeeksi (taustoja, luonnetta jne.) tai onko hahmo kokonaan turha.
Niin, tämäkin on ihan omista mieltymyksistä kiinni. :3 Jotkut sitten taas saattavat pitää tarinoista, joiden päähenkilö on epämiellyttävä tai vaikeasti samaistuttavissa oleva. Mutta eivät kuitenkaan kaikki, joten sitä varten otin tämän pointin huomioon!
"Tyttö" ja "poika" ovat mielestäni kuitenkin aika neutraaleja sanoja ja siksi sopivat hyvin, kun puhutaan alaikäisestä nuoresta. Ne eivät ole sanoina mitenkään vähätteleviä tai herätä muutenkaan mitään tunteita. Toisena esimerkkinä voisi ottaa vaikka sanan "blondi", joka voisi olla hyvinkin negatiivisia sävyjä omaava viittaustapa. Sitten taas jos puhuttaisiin "naisesta" ja hahmo olisi selkeästi hyvin nuori, se voisi herättää lukijassa kummastusta. Joten omasta mielestäni sanat "tyttö" ja "poika" ovat oikein hyviä. Mielipidekysymyshän tämäkin on pohjimmiltaan. :)
Kiitos kommentista!