3.12.2019

Kirja-arvostelu: Minna Huotilainen, Mona Moisala, Keskittymiskyvyn elvytysopas

Kuva: Tuumakustannus
Minna Huotilainen, Mona Maisala: Keskittymiskyvyn elvytysopas

Tuuma 2018

Teetkö usein montaa asiaa yhtä aikaa? Harhaileeko mielesi, kun yrität keskittyä kirjan lukemiseen? Räpläätkö puhelintasi elokuvan aikana? Jos vastasit myöntävästi kaikkiin näihin kysymyksiin, Keskittymiskyvyn elvytysopas voi olla juuri passeli kirja sinulle.

Keskittymiskykymme joutuu koville nykymaailmassa. Monilla ihmisillä on kiireinen työ, jossa voi joutua vaihtamaan työtehtävästä toiseen lennosta. Kirjoitat meiliä, kun puhelin soi. Vastaat siihen ja saatkin hoitaaksesi asiakkaan kanssa jonkin toisen asian. Jäät pohtimaan tätä vielä puhelun jälkeen, saat sen valmiiksi ja palaat takaisin aikaisemman työtehtävän pariin jos siis muistat vielä mitä olit tekemässä. Tällainen on omiaan heikentämään keskittymiskykyä.

Keskittymiskyvystä kuitenkin kannattaa pitää huolta. Keskittymiskyvyn puute voi heikentää jaksamista, suorituskykyä, palautumista ja loppuunsaattamista. Oletko unohtelevainen tai hajamielinen? Teetkö jatkuvasti huolimattomuusvirheitä työssäsi? Onko sinulla vaikeuksia illalla saada unta, kun päässä pyörii lista tekemättömiä asioita? Nämä kaikki voivat johtu heikosta keskittymiskyvystä.

Keskittymiskyvyn elvytysopas käsittelee pienestä sivumäärästään huolimatta hyvin kattavasti aihealuettansa. Kirjan alussa käydään läpi, mitä keskittymiskyky ylipäänsä on. Mitä aivoissa tapahtuu silloin, kun todella syvennymme johonkin? Ja toisaalta millainen kaaos aivoisamme olisi, jos menettäisimme täysin kykymme keskittyä johonkin. Kirjan loppupuolella käydään läpi konkreettisemmin, mitä voimme tehdä saadaksemme paremman keskittymiskyvyn.

Yksi suuri uhka keskittymiskyvyllemme on älypuhelin. Kirjassa neuvotaankin suhtautumaan puhelimeen kuin miten konmarittaja suhtautuu tavaroihinsa; kaikki turha tulee karsia pois. Jokainen puhelimen kilahdus vie huomiomme pois siitä, mihin olemme juuri nyt keskittymässä. Voisiko turhat ponnahdusviestit ja merkkiäänet laittaa pois päältä? Tai voisiko koko puhelimen laittaa lentotilaan aina välillä?

Keskittymiskyvyn elvytysoppaassa on ihan hyviä vinkkejä kaiken kaikkiaan. Vinkit eivät ole mitään päätä huimaavia keksintöjä; enemmänkin sellaista perus maalaisjärkeä. Kuten se että illalla tulee rauhoittua ennen nukkumaan menoa vaikkapa kirjaa lukemalla. Ja että multitaskaaminen ei ole hyvä juttu. Jotkin kirjan vinkeistä on ihan käyttökelpoisia, jotkin vaikeammin toteutettavissa. Asiakaspalvelutyössä on vaikea suojella työtään keskeytyksiltä; niitä nyt vain tulee, sille ei mitään voi. Mutta herättäähän tämä kirjan teksti ajattelemaan asioita. Voisiko työn organisoida jotenkin uudelleen niin, että keskeytyksiä ei tulisi ainakaan niin paljoa?

Kaiken kaikkiaan todella nopealukuinen kirja. Opas ei tosiaan ole mikään paksu, joten vähän kehnommallakin keskittymiskyvyllä se on mahdollista kahlata läpi. Mitään maata mullistavia ajatuksia ei kannata odottaa, mutta ihan käyvän kuuloisia ja järkeviä ehdotuksia kyllä. Jos kännykkäsi on liimautunut kätesi jatkeeksi ja tahtoisit päästä siitä irti, suosittelen lukemaan tämän kirjan.

★★★☆☆

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti