Kirjoittamisesta (osa 5 luku 2)
5 Tarinan päättäminen ja viimeistely
Teema
Teema on tavallaan tarinan perusidea;
mistä se pohjimmiltaan kertoo. Teema on eri asia kuin tarinan juoni. Juoni voi
kertoa salapoliisikertomuksen, mutta teemoina saattaa olla vaikka ystävyys,
rakkaus ja petollisuus. Yhdessä tarinassa voi olla useampia teemoja kerralla.
Teema on sellainen asia, josta puhutaan paljon lukion äidinkielessä, eli siellä
sitä viimeistään paukutetaan kyllästymiseen asti.
On aivan naurettavaa väittää, että
jokaisessa tarinassa olisi teema. Jossain lyhyessä novellissa tuskin on teemaa,
samoin yhden kohtauksen kertovassa novellissa. Teema ei ole välttämättömyys; se
vain tuo oman lisämausteensa tekstiin.
Mitä pidempi tarina on, sitä enemmän
lukija alkaa kaipailla jotakin syvällisempää sanomaa tekstistä. Mitä tämä
tarina yrittää sanoa lukijalleen? Mitä kirjoittaja on tekstillään halunnut
pohtia ja kertoa? Mielenkiintoinen, tarinaan sopiva teema voi antaa tekstille
loppusilauksen, joka kiillottaa kaikkia sen hyviä puolia.
Yleisimpiä tarinoista löytyviä
teemoja ovat rakkaus, ystävyys, kosto ja niin edelleen. Teema ei ole jotakin,
jonka voi varata itselleen. Kukaan ei voi sanoa, että rakkaus on nyt minun
teemani ja kukaan muu ihminen ei saa enää kirjoittaa siitä. Samat teemat
kiertävät kirjoista, elokuvista ja sarjakuvista toisiin. Se miten teemaa on
käsitelty, riippuu ihan tekijästä itsestään ja tämän ajatusmaailmasta.
Missä se teema on?
Teema on jotakin, joka löytyy
tekstistä kokonaisuudessaan. Jos pitäisi etsiä yksi yksittäinen lause, josta
löytyy juuri tämän tarinan teema, sitä ei välttämättä olisi edes olemassa.
Teema on samaan aikaan kaikkialla ja silti ei missään.
Esimerkiksi tarinan teemana voi olla
elämän tarkoitus ja onnellisuus. Mikä on elämän tarkoitus? Mikä tekee ihmisen
onnelliseksi? Joten tarina itsessään kertoo päähenkilöstä, joka etsii elämän
tarkoitusta. Sitä ei missään kohdassa sanota suoraan, mutta päähenkilö kulkee
tilanteista ja tapahtumista toiseen etsien sitä yhtä asiaa, joka tekisi hänestä
onnellisen; joka toisi hänen elämälleen tarkoituksen. Silti kertaakaan
tekstissä ei sanota suoraan, että päähenkilö etsii nyt onneaan; se tulee ilmi
rivien välistä.
Koska teema on niin kokonaisvaltainen
asia, sitä on vaikea lisätä tekstiin enää jälkikäteen. Joko se löytyy tekstistä
tai sitten ei. Joskus vasta kirjoittamisvaiheessa huomaa, että tässä on
toistuva kuvio. Siihen kannattaa kiinnittää huomiota ja ehkä kiillottaa sitä
vähän, ja yhtäkkiä tarinastasi löytyy teema.
Joillekin ihmisille saattaa sopia se
tyyli, että miettii etukäteen tarinan teemaa, ennen kuin alkaa kirjoittaa. Itse
olen tällainen, että mietin ensin teeman – mistä haluan kirjoittaa, mikä minua
itseäni tällä hetkellä mietityttää ja kiinnostaa – ja vasta sitten alan
suunnitella tarinan juonta, hahmoja ja niin edelleen. Näin teema on heti mukana
tarinassa, koska se on vaikuttanut jo tarinan suunnitteluvaiheessakin.
Teeman täytyy olla sinua itseäsi
kiinnostava asia, sillä muuten siitä voi helposti tulla päälle liimatun oloinen
tai muovinen. On vaikea kirjoittaa jostakin, joka ei kiinnosta itseä
tippaakaan. Juuri siksi teemassakin kannattaa pyöritellä ja pohtia sellaisia
asioita, joita pohdit muutenkin ja jotka sinua kiinnostavat. Ei kannata
miettiä, mikä lukijaa mahdollisesti voisi kiinnostaa. Kirjoita ensisijaisesti
itsellesi; kun teksti kiinnostaa sinua itseäsi, löydät varmasti myös lukijoita,
joita kiinnostaa tekstisi.
Teeman hyöty
Teema auttaa pitämään tarinan
yhtenäisenä. Se on tavallaan tekstin selkäranka, punainen lanka, jota juoni
seurailee. Teema voi muuttua tarinan edetessä, mutta se pysyttelee silti koko
ajan siellä; näkyvissä ja silti samaan aikaan näkymättömissä, pitäen juonen
liikkeessä.
Sen lisäksi, että teema tuo tarinaan
yhtenäisyyden tunnetta, se myös tuo lisää syvällisyyttä. Hyvä teema saa
lukijansa ajattelemaan asioita; ehkä myös antaa uusia näkökulmia johonkin
tuttuun, vanhaan asiaan. Tarina antaa lukijalle muutakin kuin vain viihdettä
muutamiksi tunneiksi. Se antaa uusia ajatuksia, ja voi saada lukijan näkemään
maailman hieman eri tavalla.
Miten edetä tästä?
Tarina on valmis. Olet saanut
kirjoitettua sen loppuun asti ja oikoluettua sen, ja olet näyttänyt sitä
muutamille kavereillesi, jotka ovat pitäneet siitä kovasti. Mitä seuraavaksi?
Hautaatko tekstin pöytälaatikkoon ja alat kirjoittaa uutta tekstiä? Tässä
seuraavaksi muutamia vinkkejä siitä, mitä muuta voisit tehdä…
Kommentointipalvelut
Netin ihmemaailmasta löytyy useita
vaihtoehtoja tekstin julkaisukanavaksi. On erilaisia yhteisöjä, joissa voi
julkaista tekstejään enemmän tai vähemmän anonyymisti, ja joita muut yhteisön
jäsenet voivat lukea ja kommentoida (kuten Harhakuva, Risingshadow, Prologi,
Kirjoittaja.fi ja Finfanfun), tai sitten voit perustaa oman blogin ja julkaista
siellä novellejasi ja runojasi.
Jos haluat ammattimaista
kommentointia tekstistäsi, myös tällaisia palveluja löytyy.
Kommentointipalveluissa yleensä joku ammattikirjailija lukee tekstisi ja antaa
siitä kunnollista, rakentavaa palautetta. Huono puoli näissä on se, että
palvelun käyttö yleensä maksaa. Nuoren voiman liitto tarjoaa jäsenilleen
palvelua jokseenkin kohtuulliseen hintaan. Suomen tieteis- jafantasiakirjoittajat ry taas tarjoaa palvelujaan ilmaiseksi kaikille
yhdistykseen liittyneille, tosin arvostelu on lähinnä tarkoitettu novelleille.
Kurssit
Useat kansanopistot ja muut koulut
järjestävät aina silloin tällöin erilaisia luovan kirjoittamisen kursseja.
Näissäkin huono puoli on niiden melko suolainen hinta, mutta toisaalta
tällaisilla kursseilla yleensä kirjoitetaan paljon ja teksteistä saa
asiantuntevaa palautetta. Kurssin vetäjinä saattaa olla välillä oikeita
kirjailijoita, joten aloitteleva kirjoittaja voi saada sieltä monia hyödyllisiä
vinkkejä. Kannattaa tutustua oman lähiympäristön kansalaisopistojen tarjontaan
(yleensä nämä koulut lähettävät talouksiin esitteitä kurssitarjonnastaan tai
sitten netistä voi etsiä lisää tietoa). Tällaisia kursseja voi olla
iltaopintoina tai kesäkuukausina.
Kirjoittamiskilpailut ja lehdet
Vielä yksi tapa saada kommentointia
kirjoittamisen ammattilaisilta ja hieman kokemusta omien tekstiensä
julkaisemisesta on lähettää tekstejään erilaisiin kirjoituskilpailuihin.
Teonsana on hyvä sivusto, joka kannattaa ehdottomasti lisätä
kirjanmerkkiluetteloon, jos harrastaa kirjoittamista. Tältä sivustolta löytyy kaikki
käynnissä olevat kirjoituskilpailut. Sitä kannattaa tutkia säännöllisesti ja
osallistua kisoihin niin usein kuin vain suinkin ehtii.
Kirjoittamiskilpailuissa yleensä parhaimmat tekstit pääsevät julkaistaviksi
erilaisiin antologioihin (= kokoelma eri kirjoittajien tekstejä) ja saavat
kommenttia tekstistään, puhumattakaan muista mahdollisista palkinnoista!
Kun laadit tekstiä
kirjoittamiskisaan, kannattaa tutkia kisan ohjeet huolella ja koettaa noudattaa
niitä mahdollisimman tarkkaan. Esim. jos ohjeissa kerrotaan jokin sanamäärä,
jota ei saa ylittää, kannattaa sitä noudattaa, sillä muuten tekstisi voidaan
hylätä. Myös asetteluun ja tekstin lähettämiseen liittyviin ohjeisiin kannattaa
kiinnittää huomiota. Yleensä kisoissa vaaditaan jotakin selkeää fonttia ja
riittävän leveää riviväliä. Nykyaikana tekstejä yleensä saa lähettää
sähköpostitse tai netin kautta lomakkeella, mutta jotkut paikat yhä vaativat
aina paperille printatun version.
Jos et heti ensimmäisellä kerralla
onnistu, ei kannata lannistua. Kisoihin täytyy osallistua usein, ennen kuin
alkaa onnistaa; ensimmäisellä kerralla tuskin pääsee palkintosijoille. Tutustu
kisassa annettuun yleispalautteeseen (jos sellaista on) ja voittajanovelleihin.
Yritä miettiä, miksi et onnistunut tällä kertaa ja missä voisit parantaa.
Voittamisessa on aina tuurin elementti. Ole sinnikäs, kirjoita paljon ja
osallistu useisiin kisoihin!
Kirjoittamiskilpailut ovat hyvä tapa
hankkia itselleen hieman mainetta ja julkaisukokemusta tulevaisuuden varalle.
Jos yrität joskus julkaista oman kirjan, kannattaa saatekirjeessä mainita
kaikista kirjoituskisoista, joissa olet menestynyt; vaikka sitten olisit saanut
vain kunniamaininnan. Tällaisetkin asiat nostavat käsikirjoituksen
houkutusarvoa.
Jotkut lehdet Suomessa julkaisevat
myös lyhyitä tarinoita tai runoja. Yleensä tällaiset lehdet ovat erikoistuneet
johonkin tiettyyn lajityyppiin, vaikka scifinovelleihin. Kannattaa tutkia
netistä eri vaihtoehtoja ja tarjota tekstejään, jos novellisi tuntuvat sopivan
lehden tyyliin. Tällaisia lehtiä on esim. Portti ja Tähtivaeltaja.
Omakustanne
Omakustanne tarkoittaa tekijän
itsensä kustantamaa teosta. Käytännössä se tarkoittaa siis sitä, että lähetät
tekstisi omakustanteita tekevään kirjanpainoyritykseen ja siellä tekstisi
nidotaan kirjan kansien väliin, maksua vastaan totta kai. Kirjan myynnistä ja
markkinoinnista vastaat itse eikä painoyrityksestä anneta myöskään palautetta
tekstistäsi. Koska tekstiä ei editoida tai oikolueta lainkaan, kirjan laatu on
pitkälti kirjoittajan itsensä harteilla.
Omakustanteita on hieman erilaisia.
On olemassa myös puolikustanne tai palvelukustanne; tässä kustannusyhtiö auttaa
hieman markkinoinnissa ja käsikirjoituksen hiomisessa ynnä muuta sellaista.
Kirjoittaja maksaa itse osan kustannuskuluista; määrä riippuu kustannusyhtiöstä
ja sopimuksen laadusta. Omakustannemahdollisuuksia tutkiessa kannattaa olla
tarkkana ja selvittää kaikki vaihtoehdot ennen kuin valitsee mitään.
Omakustanteen hinta voi vaihdella noin 2000–4000 euron välillä. Halpaa se siis
ei missään nimessä ole.
Omakustanne ei ole paras mahdollinen
tapa aloittelevalle kirjoittajalle. Ensinkin omakustanne voi käydä kalliiksi ja
työlääksi, sillä kirjoittaja itse kantaa osan (tai jossain tapauksessa
kokonaan) vastuusta kirjojen myynnistä ja markkinoinnista. Pahimmassa
tapauksessa et saa kaikkia painettuja kirjoja myytyä ja niin edes
painokustannukset eivät tule katettua. Omakustanteesta puuttuu usein myös se
tärkeä editointivaihe. Kun julkaisee kirjansa kustannusyhtiön kautta, siellä
tekstiä luetaan ja hiotaan tarkkaan kirjoittajan kanssa ennen kuin kirja
julkaistaan. Näin tekstin laatu paranee.
Jos kuitenkin sukulais- tai
ystäväpiiristä saattaisi löytyä monta potentiaalista asiakasta, omakustanne voi
olla toimiva ratkaisu. Joskus menestynyt omakustanne on saattanut päätyä
julkaisuun oikean kustannusyhtiön kautta herätettyään ensin tarpeeksi
mielenkiintoa. Jos kiinnostuit, kannattaa etsiä vaikka alkuun netistä lisää
tietoa omakustanteista.
Julkaiseminen
Tämä on ehdottomasti se haastavin
tapa saada tekstinsä julkaistuksi. Kustannusyhtiöiden nettisivuilla on yleensä
sellaisia masentavia lukuja kuin, että vain viisi prosenttia kustantamoon
lähetetyistä teksteistä pääsee julkaistavaksi. Tarjottavan tekstin määrä on
valtaisa ja siksi todennäköisyys, että valinta osuisi juuri sinuun, on melko
pieni.
Miten siis erottua joukosta?
Tärkeintä on tietystikin tekstisi. Kun lähetät romaanikäsikirjoituksen, lähetä
mahdollisimman viimeistelty versio. Katso, että varsinkin aloitus ja lopetus
tarinastasi on hyvä, sillä näitä yleensä kustantamossa ensimmäisenä katsotaan,
ja jos ne vaikuttavat hyviltä, teksti luetaan kokonaan. Jos taas tarjoat
kustantamolle novelleja, lähetä niitä reilu nippu; sellainen määrä, jonka
voisit kuvitella julkaistavan yhtenä kokoelmana. Sama juttu runojen kanssa;
runot vielä kaiken lisäksi kannattaa asetella yksi per sivu.
Jokaisella kustantamolla on hieman
omanlaisensa ohjeensa tekstien lähettämiseen ja asetteluun. Kannattaa siis
tutkia tarkkaan kustannusyhtiön nettisivuja ennen tekstin lähettämistä. Myös
kustannusyhtiön aiemmin julkaisemaa kirjallisuutta kannattaa tutkia ja miettiä
sopiiko oma tekstisi kustannusyhtiön tyyliin. Jotkut kustannusyhtiöt
esimerkiksi julkaisevat lähinnä rikoskirjallisuutta ja dekkareita, jotkut ovat
saattaneet keskittyä lastenkirjoihin.
Kustannusyhtiötä valitessa kannattaa
huomioida myös kustantamon koko. Joskus aloittelevalle kirjailijalle voi olla
helpompi saada tekstinsä läpi pienessä kustantamossa. Toisaalta joku todella
pinnalla oleva ja suosittu aihe kirjassa voi tehdä siitä kiinnostavan jopa
isojen yhtiöiden silmissä. Tekstejä ei kannata lähettää vain yhteen tai kahteen
paikkaan, vaan levitellä niitä vähän kaikkialle. Vaikka kirjan julkaiseminen
vaatii tekijältään paljon taitoa, myös tuurilla on oma osuutensa asiaan.
Tärkeä osa tekstin lähettämistä
kustannusyhtiöön on saatekirje. Tämä on usein myös se kaikkein hankalin kohta,
sillä meille vaatimattomille suomalaisille itsensä markkinointi ja kehuminen on
hankala taito. Saatekirjeen alussa on hyvä kertoa hieman itsestään; kuka olet,
mitä teet, miksi kirjoitat, kuinka kauan olet kirjoittanut ja niin edelleen.
Muista kehua itseäsi, mutta ole rehellinen. Älä missään nimessä kirjoita: ”Tämä
on aika huono teksti, mutta lähetin kuitenkin” tai jotakin vastaavaa. Jos et
edes itse vaikuta uskovan tekstiisi, miksi kustannusyhtiökään uskoisi. Kerro
saatekirjeessäsi myös tarjoamastasi käsikirjoituksesta. Mistä se kertoo, mitä
ajattelit sitä kirjoittaessa, mitä halusit sillä kertoa ja niin edelleen.
Korosta saatteessa sitä, mikä tekee sinusta ja juuri tästä käsikirjoituksesta
erilaisia kuin muista. Mikä tekstissäsi on uniikkia.
Hylkäyskirjeistä ei kannata
lannistua. Jokainen saa niitä. Kannattaa vain sitkeästi yrittää yhä uudelleen,
ja lähettää tekstejään kustannusyhtiöille kerta toisensa jälkeen.
Kiitos tästä! :) Tuota teemaa en ole tullut pohtineeksi oman tekstini kohdalla lainkaan, vaikka siinä onkin selkeästi nähtävissä useita teemoja, kun alkaa tutkia sitä oikein kunnolla. Rakkaus, itsensä etsiminen, pelkojen voittaminen... Olisikohan sitten niin, että joillakin kirjoittajilla paras teksti syntyy miettimättä ja suunnittelematta? ;)
VastaaPoistaTeemat ovat hassuja asioita. Ne vain ilmaantuvat jostakin. :) Usein kirjoittaessa sitä huomaa teemoja, joita ei aikaisemmin tullut edes ajatelleeksi! Vaikea sanoa, tulevatko ne suunnittelematta vai onko kyseessä jokin alitajuinen juttu.
Poista